secsoan
phone

+420 466 301 333

eshop@secel.cz
po-pá 8:00-17:00

Přihlásit

|

Registrovat

Měna:

CZK

Nákupní košík:

309.7 €
";
NEWSLETTER

Slovník pojmů

A B C D E F G H CH I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z


D-Bass (Dynamic Bass)
Funkce D-Bass umožňuje výkonnou, dynamickou reprodukci basů. Je možné zvolit tři stupně zesílení basů.

D/A převodník
Čip s integrovaným obvodem, který převádí digitální kód na slyšitelné analogové signály. Moderní čipy s integrovaným obvodem fungují na základě technologie 1 bit.

D/A převodník videa 10 bit
U softwaru DVD jsou filmy kódovány pomocí technologie MPEG-2 v 8bitovém rozlišení. DVD přehrávače Sony je převádějí na 10bitové rozlišení. Minimalizují tak digitální artefakty a přibližují odstínění obrazu původní filmové kopii.

D/A převodník zvuku 1 bit
Pro převod digitálních zvukových dat z formátů CD a DVD na analogové signály, které jsou pak zesilovány, se využívá technika Digital Signal Processing (DSP). Díky této technice vzniká vysoce kvalitní zvuk s velkým dynamickým rozsahem, zachovávajícím vlastnosti původní nahrávky.

DAB (T-DAB)
(Terrestrial) Digital Audio Broadcasting - (pozemské) digitální rozhlasové vysílání - šíření rozhlasových programů v jednom z normalizovaných digitálních formátů, nosným kmitočtem je televizní III. pásmo (VHF, nutno uvolnit od TV vysílání) nebo pásmo L (L-Band, nutno vystavět vysílací sítě).

Dálkové ovládání LANC
Dálkový ovladač, který komunikuje se zařízením pomocí místní sběrnice pro ovládání aplikací (Local Application Control Bus). Poskytuje přepínatelné ovládací funkce pro domácí videorekordéry a umožňuje tak synchronizované úpravy ve spojení s přehrávačem. Rozhraní určené pro výměnu dat, používané při ovládání obrazových zařízení (videokamer, domácích videorekordérů a počítačů pro úpravy nebo ovladačů). Připojení se provádí pomocí 2,5mm stereofonního konektoru typu jack

Data na obrazovce
Jsou viditelná v hledáčku anebo na obrazovce LCD.

Datový kód
Tato funkce umožňuje zobrazit na obrazovce následující údaje videokamery: datum, čas, kód času, clonu, rychlost závěrky a vyvážení bílé. Po připojení k televizoru se datový kód objeví na televizní obrazovce.

DBFB (Dynamic Bass Feedback)
Tato funkce umožňuje ovládat zesílení basů, například u minikomponentů.

DCS (Digital Cinema Sound)
Funkce umožňující zažít doma efekty digitálního prostorového zvuku. Funkce DCS pomocí režimů Cinema Studio nebo Virtual 3D znovu uspořádá prostorový zvuk tak, aby opět vznikl vysoce kvalitní prostorový zvuk, který by měl správně doprovázet filmový zážitek.

DD PLUS
Je zaznamenáván pouze na disky HD-DVD a BD K dispozici je Dolby Digital Plus, jež najdete na většině vydaných HD-DVD disků, dále TrueHD a DTS-HD. Nové formáty vyžadují i nové dekodéry, a pro zajištění kompatibility tak přehrávač na digitálním výstupu S/PDIF převádí (překódovává) Dolby Digital Plus do standardního DTS, na HDMI výstupu (ver. 1.1 a vyšší) pak může být buď vícekanálové PCM, překódované DTS, nebo nový formát, pokud ho připojený receiver podporuje. Dekódovaný zvuk je pak vždy přítomen na audiovýstupu 5.1.

DDE (Dynamic Detail Enhancer)
Obrazová funkce, která v režimu Progressive skládá z prokládaných půlsnímky celé snímky a v režimu Film je navíc zpětně přepočítává na 24 celých obrázků.

DDM (Dynamic Digital Motion)
Pohybová kompenzace, která eliminuje problém 100Hz obrazovek tím, že předem vypočítá možné polohy pohybu obrazu mezi jednotlivými snímky, které pak vloží mezi tyto snímky, čímž zamezí vzniku čmouhy, který za sebou zanechává objekt na obrazovce při rychlém pohybu. Zvyšuje ostrost obrazu rychle se pohybujících objektů. (Obdobně též např.: DNM, DMI).

DDPEC
Zkratka anglického výrazu Dynamic Digital Picture Enhancement Circuit. Viz funkce IQ Vision.

Deep Color
Deep Color refers to the use of 30-bit, 36-bit, and 48-bit color in displays. This extra bit depth is required to reduce posterization with extended gamuts such as xvYCC, and therefore has been included as an optional part of the HDMI 1.3 standard.[1]

Deinterlace Filter
Filtr odstraňující blikající nebo cukající obrázek filmu, nejčastěji s vyskytuje v počítačové střižně nesprávným časovým proložením půlsnímků při zpomalení nebo zastavení obrazu.

Dekodér Dolby® Digital/DTS®
Poskytuje možnost dekódovat digitální zvukový signál ve formátu Dolby® Digital nebo DTS® (například z DVD přehrávače) na vícekanálové (5.1) signály pro digitální prostorový zvuk.

Dekodér Dolby® Pro Logic®
Nabízí možnost kódovat a dekódovat stereofonní signály pro vytvoření analogového prostorového zvuku pomocí čtyř kanálů (2 přední, 1 středový a 1 zadní monofonní).

Dekodér Dolby® Pro Logic® II
Dolby® Pro Logic® II představuje vylepšení dekodéru Dolby® Pro Logic®, který dekóduje přední (pravé a levé), středové a zadní (pravé a levé) signály s plným frekvenčním rozsahem a zlepšeným oddělením kanálů.

Delay
Obecně: zpoždění. 1) – lze jím virtuálně upravit vzdálenost jednotlivých reprosoustav od posluchače (1ms = 33cm). 2) - zpoždění barevné složky obrazu za jasovou.

Delete Bank
Nabídka funkce Custom File. Programy zvolené v režimu Delete Shuffle nebo Delete Play je možné uložit pro pozdější použití, například pro CD přehrávač nebo měnič.

Delete Play
Programovací funkce, umožňující vynechat přehrávání určité stopy nebo stop, například u CD přehrávače.

Delete Shuffle Play
Funkce CD přehrávače, umožňující vynechání určitých skladeb ze skladeb přehrávaných v náhodném pořadí.

Dělící kmitočet
Subwoofer má t zv. dolní a horní dělící kmitočet, na který je laděn. (Např. horní dělící kmitočet leží mezi 100 – 200 Hz).

Digital Constant Image (DCI)
Funkce DCI vytváří u LCD projektorů obrazovku zcela bez blikání

Digital Sound Preset
Funkce zvuku umožňující vytváření vyváženého zvuku. Vyvážení lze poté uložit jako standardní zvukový efekt.

Digital Sound Processing (DSP)
Funkce digitálního zpracování zvuku (Digital Signal Processing, zkratka DSP) dokáže změnit atmosféru zvukové reprodukce a poskytnout zvýšený prostorový dojem z přehrávaného zvuku.

Digital Video
Pomocí funkce Digital Video se obraz a zvuk převádějí a zpracovávají jako digitální signály. Při využití digitálních technik se obraz i zvuk mohou přenášet a kopírovat bez jakéhokoli snížení kvality.

Digital Video Enhancer
Funkce, která vylepšuje detaily obrazu, aniž by vytvářela nežádoucí artefakty.

Digitální hřebenový filtr (DCF)
V televizních signálech se často spojují černobílé a barevné informace do jediného signálu. Digitální hřebenový filtr odděluje barevné a černobílé obrazové informace a zajišťuje tak svěží a ostré detaily obrazu. Přitom však nedochází ke chvění obrazu, obvyklému u jemných obrazových detailů.

Digitální hřebenový filtr 3D – DCF (Digital Comb Filter) PAL
Poskytuje oddělení chrominance a svítivosti prohlédnutím několika snímků a pohybu v obrazu.

Digitální nastavení úrovně nahrávání/přehrávání
Digitální nastavení úrovně nahrávání u disků MiniDisc umožňuje přesné nastavení a dosažení optimální kontroly úrovně. K dispozici je provoz v lineárním, logaritmickém a sinusovém režimu. Úroveň zvuku lze při nahrávání na MiniDisc zvýšit nebo snížit bez ztráty kvality zvuku. Navíc je možné využít postupné ztišení nebo zesílení.

Digitální obrazové efekty/Obrazové efekty
Osm pokročilých efektů pro vylepšení videa, například míchání fotografií nebo přidání stroboskopických efektů či efektů „starého filmu“. Jedná se o efekt: Sépie, Solarizace, Monotónní, Roztahovací, Tenký, Pastel, Umění negativu a Mozaika.

Digitální redukce obrazového šumu (DNR)
Při kompresi obrazových signálů se může v některých sekcích disku DVD objevit digitální šum, který by pro náročného milovníka dobrého obrazu mohl někdy být viditelný. Společnost Sony využívá nový systém digitální redukce šumu, založený na nejnovější technologii zpracování digitálního obrazu. Účinek lze volit v několika stupních a výsledkem je méně blikání u těch částí obrazu, kde se vyskytuje nehybné pozadí.

Digitální redukce šumu (DNR)
Odstraňuje nežádoucí barevný šum z obrazového signálu a dociluje tak hladšího průběhu filmů. Mikročip zjistí šum v obrazu porovnáním dvou za sebou jdoucích polí (=1 záběru) ve videosnímku.

Digitální redukce šumu YNR/CNR
Digitální redukce šumu snižuje šum svítivosti (YNR) a kolorimetrického rozdílu (CNR).

digitální televizní vysílání
Jednoduše řečeno, jde o nový způsob přenosu televizního signálu, který je méně citlivý na terénní nerovnosti a odrazy. Proto je možné digitální vysílání zachytit i v místech, kde v současné době obraz není k dispozici vůbec. Z technického hlediska jde o komprimovaná data v normě MPEG, přenášejí se "nuly a jedničky", zatímco analogové vysílání spočívá ve změně intenzity vyzařování elektromagnetického vlnění. Rozlišujeme několik typů digitálního vysílání: DVB-T (Digital Video Broadcasting - Terrestrial) - pozemní televizní vysílání, příjímá se přes antény. Touto cestou přijímá současný analogový signál asi 80 procent české populace; digitální vysílání zatím kolem 33 procent. DVB-S (Digital Video Broadcasting - Satellite) - digitální televizní vysílání přijímané přes satelit. DVB-C (Digital Video Broadcasting - Cable) - digitální televizní vysílání šířené kabelovými televizními rozvody. DVB-H (Digital Video Broadcasting - Handheld) - digitální televizní vysílání pro přenosná zařízení, obvykle mobily. T-DAB (Terrestrial Digital Audio Broadcasting) - pozemní digitální rozhlasové vysílání. Oproti stávajícímu analogovému může signál nést i grafiku a textové informace. Hlavní výhodou (jako všeho digitálního) je zvýšení kvality signálu. Rozdíl je nejvíce vidět v oblastech, kde byl dosud analogový signál značně rušený (například s "duchy"). Zkušenosti z pilotních projektů také ukazují, že se na digitálním přijímači objeví i programy, které dříve nebylo možné analogovou cestu absolutně naladit. Nejčastěji mluvíme o pozemském digitálním vysílání v systému T-DAB (rozhlas) nebo DVB-T (televize). V těchto systémech jsou další výhody jako společné šíření více programů (multiplex), šíření doprovodných datových služeb, větší efektivita využívání sítí vysílačů a podobně. Hodně rozvinuté digitální vysílání je především v Německu, Velké Británii, Skandinávii, ale také v Kanadě nebo v Singapuru. V některých asijských a amerických zemích se používají i jiné standardy, nebo se více využívá kabelových sítí. Principiální nevýhodou je nutnost pořízení nových typů přijímačů, které umožnují zobrazit doplňkové informace. Na obrazovce své televize tak můžete procházet v závislosti na schopnostech přijímače například internetové stránky, televizní program, hlasovat v hitparádách a podobně.

Digitální vstup/výstup: koaxiální
Toto připojení je určeno pro digitální koaxiální přenos, aniž by docházelo ke ztrátám vlivem dalších hi-fi komponentů s digitálním koaxiálním vstupem a výstupem.

Digitální vysílání
šíření rozhlasových a televizních programů pomocí digitálně modulovaných vysílačů a jejich příjem pomocí speciálních přijímačů. Hlavní výhodou (jako všeho digitálního) je zvýšení kvality a zamezení rušivých vlivů, které by mohly omezovat analogový signál. Digitální vysílání (šíření informací) může být šířeno mnoha technickými způsoby - bezdrátově (rádiově) pozemsky nebo ze satelitu, kabelem (kabelová televize, datové linky), internetovým streamingem atd.

Digitální zoom
(viz též Zoom) Digitální Zoom zvětšuje rozsah běžného (optického) transfokátoru 2x, 4x, nebo dokonce 12x. Uskutečňuje se v digitální paměti, a velké zvětšení může proto způsobit nežádoucí zrnitost nebo šum. Funkci digitální změny ohniskové vzdálenosti lze v případě potřeby vypnout. (U TV zvětší standardní formát 4:3 na celou obrazovku bez narušení struktury řádek).

Dipolární
U domácího kina se jedná o duální surroundové reprosoustavy, pracující nesfázovaně (THX Ultra). Výsledkem je sloučení akustických mezer a zvukové pole se stává rozšířené (obklopující a prostorové).

Direct Key
Přepínač funkcí - představuje ergonomické rozmístění funkčních tlačítek na videorekordéru.- Pomocí joysticku máte přístup k ovládání mechaniky a k nabídce funkcí videorekordéru obdobně jako na počítači.- Click Shuttle (otočný ovladač s aretací) umožňuje přehrávání záznamu v různých rychlostních režimech (zpomalen¨§, dvojnásobnou rychlostí, vyhledávání) prostým otočením, bez nutnosti držet ovladač v dané poloze- Jog.

Disk CD-R 8 cm
156MB disk CD-RW o průměru 8 cm, na němž lze uložit až 160 obrázků ve vysokém rozlišení (UXGA) a až 1080 obrázků v rozlišení 640 x 480 pixelů. Je možné ho využít i k ukládání jiných než obrazových dat a až 300krát formátovat.

Disk DVD Video
Disk DVD (Digital Versatile Disc nebo Digital Video Disc). optický disk s vysokou hustotou a velkou kapacitou pro ukládání dat, obrázků a zvuku. Kapacita je 4,7 GB pro jednostranné disky s jednou vrstvou. To je přibližně sedmkrát větší kapacita než u disku CD.

Displej LCD
Informační panel, jenž ukazuje údaje jako počitadlo, datum a čas a nabíjení baterie.

DJ Mix / DJ Mix Pro /
DJ Mix nabízí širokou paletu zvukových efektů umožňujících vytvořit váš vlastní zvuk:- Groove - zvýraznění hudby zesílením basů a výšek a vytvořením velkého výrazného zvuku.- Loop - opakováním určité části skladby se vytvoří efekt "přeskakující desky".- Flash - přerušení hudby s vytvořením efektu úderu.- Non-Stop Play - přehrávání CD disku s vynecháním tichých částí a mezer. DJ Mix Pro poskytuje mnoho nových zajímavých funkcí: - Rytmický box s různými typy rytmů, jako např. techno, swing, slam. - Bicí plochy s různými typy zvuků, jako např. Snare, TOM, Clap, Crash, Punch, Beep. - Automatická synchronizace reprodukované hudby a zvuku bicích ploch. Automatické přizpůsobení zvukového efektu rytmu (BPM - Beats per Minute, počet úderů za minutu) reprodukované hudby. - Beat Mix umožňuje vytvoření kombinace jednoho z navzorkovaných rytmů a zvuku z bicích ploch.

DLCF
Funkce Double Limiter COS Filter (DLCF) zlepšuje kvalitu obrazu a poskytuje maximální kompenzaci vypadnutí obrazu.

DLNA
Zkratka pro Digital Living Network Alliance. Tento univerzální standard konektivity zjednodušuje sdílení souborů s hudbou, fotografiemi a videonahrávkami na různých zařízeních v jednotlivých místnostech v domácnosti, ať už s využitím kabelů nebo bezdrátově.

Dlouho hrající režim (LP)
Zdvojnásobuje dobu záznamu: 240 minut na 120minutové kazetě Video 8 v systému PAL. U formátu DV se doba záznamu zvýší o 50 % - na 60minutovém pásku Mini DV na 90 minut.

DLP (Digital Light Processing)
Digitální zpracování světla pomocí obvodu DMD (Digital Micromirror Device).Technologie projektorů. Tisíce mikroskopických zrcátek a systém rotačních filtrů. Obrazové body vytvářejí miniaturní zrcátka, která mění světelný tok výchylkami mezi polohami nejvyšší a nejnižšší odrazivosti.

DMB
DMB (Digital Multimedia Broadcasting) je alternativní systém vysílání videosignálu pomocí DAB infrastruktury. Tento systém byl vynalezen v Jižní Koreji, kde se v současnosti nejvíce užívá pro příjem televizního vysílání v mobilních zařízeních. Pomocí systému DMB lze vysílat video programy o datovém toku 384 kb/s a audio signál 64 kb/s, což odpovídá zvukové kvalitě vlnového rozsahu FM.

DNR (Digital Noise Reduction); DNC (Digital Noise Correction); Digitální redukce šumu
Digitální redukce šumu. Digitální omezovač obrazového RF šumu a tím i interference pomocí komparace odstupu signál-šum. Zejména pro nekvalitní nahrávky. Systém digitálního omezení šumu minimalizuje šum jasové (YNR) a barevné složky signálu (CNR). Mikročip umožňuje rozpoznat šum porovnáním dvou po sobě jdoucích snímků záznamu. Výsledný obraz je méně blikající pozadí ve statické části.

Dokovací stanice
Dokovací stanice je hardwarová součást, poskytující přenosnému počítači další rozhraní, sloty pro jednotky a napájení, takže z něj vytvoří opravdový stolní počítač. Jediné rozhraní vytváří digitální a fyzické propojení mezi notebookem a dokovací stanicí.

Dolby Pro Logic II decoder
Na základě vyhodnocení stereofonních signálů algoritmus processingu „dopočítá“ centrální reprosoustavu, a separátně signály surroundovým reprosoustavám SR, SL v plném frekvenčním rozsahu do 20 Khz. Vhodné pro všechny stereofonní signály.

Dolby Digital 5.1
Dekodér prostorového zvuku 5+1 kanál.

Dolby Digital nebo Dolby(r) Digital nebo AC-3
Nahrávky pořízené v tomto formátu lze dekódovat do 5 samostatných kanálů pro prostorový zvuk a jeden přídavný basový kanál (subwoofer) pro dosažení speciálních efektů (Značí se "5.1 chanel" vícekanálový prostorový zvuk). Pět z jeho kanálů pokrývá celý kmitočtový rozsah a jeden je pouze hlubokotónový. Dolby Digital je obchodní označení systému AC-3.

Dolby Pro Logic IIz

Dolby Pro Logic IIz nabízí navíc dva přední horní zvukové kanály, levý a pravý. Dvě reprosoustavy o velikosti menších efektů se instalují nad klasický přední levý a pravý reproduktor do výšky ke stropu.Nejnovější algoritmy dokáží rozlišit prostorový zvuk nejen z fáze, protifáze a vzájemné interference, ale vyselektují i modulované zvukové efekty jakoby přicházející z hůry. Ty následně oddělí a odešlou do nových horních předních reprosoustav. Na webových stránkách firmy Dolby je na demonstračním videu uváděn příklad startujících vrtulníků, jejichž zvuk se z klasických předních kanálů přesouvá do horních a následně přeletí do zadních surroundů, když se zobrazené stroje na videonahrávce zdvihnou a přeletí přes diváka směrem dozadu.



Dolby SR
Velmi účinný systém pro potlačení šumu určený především pro studia. (Viz: " Dolby A,B,C a S").

Dolby TrueHD
Dolby TrueHD, from Dolby Laboratories, is an advanced lossless multi-channel audio codec, intended primarily for high-definition home-entertainment equipment, such as HD DVD and Blu-ray Disc. In this application, Dolby TrueHD competes with DTS-HD Master Audio, another lossless codec from Digital Theater System. Dolby TrueHD uses Meridian Lossless Packing (MLP) as its mathematical basis for compressing audio samples. MLP was used on the earlier DVD-Audio format, but details of TrueHD and DVD-Audio differ substantially. A Dolby TrueHD bitstream can carry up to 14 discrete sound channels. Sample-depths up to 24 bits/sample and audio sample-rates up to 192 kHz are supported. Like the more common legacy codec Dolby Digital, TrueHD bitstreams carry program metadata. Metadata is separate from the coding format and compressed audio samples, but stores relevant information about the audio waveform. For example, dialog normalization and Dynamic range compression are controlled by metadata embedded in the TrueHD bitstream. [edit] TrueHD and high-definition optical disc In the HD DVD format, TrueHD is a mandatory codec – all HD DVD players must support the extraction and decoding of a 2-channel (stereo) waveform from a TrueHD bitstream, although all HD DVD players currently support 5.1 decoding. HD DVD allows the sole (primary) audiotrack of a movie to be encoded in TrueHD, with no (other) secondary audiotracks present. In Blu-ray Disc, TrueHD is an optional codec, meaning that TrueHD may only be present on a disc which already contains a sountrack encoded in one of the mandatory formats, such as Dolby Digital, DTS or PCM. The primary Dolby Digital audiotrack ensures all Blu-ray players, including those incapable of processing TrueHD, can access a playable audiotrack. For both HD DVD and Blu-ray, TrueHD's capabilities are the same: the program may carry up to 8 discrete audio channels, at a sample depth & rate of 24-bit/96 kHz (Blu-Ray Disc format specification allows also for encoding up to 6 channels at 192 kHz). The maximum (disc) encoded bitrate is 18 Mbit/s, although movie-titles (thus far) have remained below 5 Mbit/s. All TrueHD players are capable of downmixing the decoded TrueHD audiotrack to an arbitrary number of channels more suitable for player output. For example, all TrueHD-capable players can create a 2-channel (stereo-compatible) downmix from a 6-channel source audiotrack. Connecting a TrueHD source to a TrueHD receiver requires a digital-link capable of transporting either the encoded bitstream (up to 18 Mbit/s), or the unpacked linear-PCM audio (>35 Mbit/s). HDMI 1.1 (and higher) can transport multichannel PCM-audio, and therefore can transport an unpacked TrueHD audiotrack. An HDMI 1.3 (or higher) link is required to transport TrueHD in raw bitstream form.[1] TOSLINK (and SPDIF) cannot carry TrueHD without transcoding, due to limitations of the specification. HDMI-equipped players can internally decode TrueHD to LPCM, and output the LPCM over an HDMI 1.1 (or higher) interface; all HD DVD players currently support this.[2] If a player cannot internally decode TrueHD, it can transport the bitstream over HDMI 1.3 to a receiver capable of decoding it; this feature is now supported on Toshiba HD-A35 HD DVD player, as well as the Samsung 1400 BD player with a firmware upgrade. HD DVD players can also transcode the TrueHD bitstream into a different legacy format (such as Dolby Digital or DTS), providing a high-quality approximation of TrueHD audio over a legacy TOSLINK cable for those that do not have HDMI.

Dolby® B/C
Systémy redukce šumu pro nahrávání a přehrávání s nízkou úrovní šumu v kazetových magnetofonech.

Dolby® B/C, S a HX-Pro
Dolby® B/C a S jsou systémy redukce zvukového šumu, určené pro zlepšení výkonu v poměru signálu k šumu u kazetového magnetofonu. Systém Dolby® HX Pro (Headroom Extension) zlepšuje výkon tím, že zabraňuje zkreslení způsobenému předčasným nasycením pásky.

Dolby® Digital (AC-3)
Zvukové stopy nahrané v tomto formátu lze dekódovat na pět samostatných kanálů prostorového zvuku a jeden přídavný kanál pro subwoofer, a to za účelem speciálních efektů (vícekanálový prostorový zvuk 5.1).

Domácí kino
Reprodukce filmů s obsahem prostorových a efektových složek z videozáznamů, disků, rádia nebo satelitních TV kanálů v domácím prostředí. Složení vícereproduktorových systémů je obvykle levý a pravý přední kanál, dialogový kanál (centrální), levý a pravý zadní kanál. Výrobci přidávají stále více kanálů např. zadní střední nebo střední kanály rozdělují ještě na levý a pravý centr

DPC (Digital Pitch Control
Tato funkce umožňuje ovládat rychlost přehrávání hlasového souboru, aniž by došlo ke změně výšky hlasu.

DPI
Údaj body na palec (DPI) slouží k měření rozlišení u tiskáren a skenerů. Čím vyšší je jeho hodnota, tím vyšší je kvalita nasnímaného dokumentu nebo výtisku.

DPI (Digital Picture Inprovement)
Optimalizace kvality obrazu zejména u starších kazet.

DPI (Dots per inch)
Dots per inch - rozlišení, které znamená počet obrazových bodů zobrazených nebo vytištěných na úsečce délky jednoho palce 25,4mm. Rozlišení tiskáren a scannerů v bodech na palec. S rostoucí hodnotou se zvyšuje kvalita snímání nebo tisku.

DPOF (Digital Print Order Form)
Využití pro mobilní tiskárny. Režimová funkce pomocí které, již např. v fotopřístroji, označíme předem pořádek a počet výtisků souboru a formát tisku.

DPOF (Digital Print Order Format)
„Objednávací peněženka“ pro digitální fotografie. Fotoaparáty kompatibilní se značkou DPOF jsou schopny generovat údaje objednávky pro výtisky digitálních fotografií. Uživatel může stanovit počet výtisků, které mají být vyrobeny z každého záběru. Je rovněž možné vytisknout datum fotografie. Pomocí označení DPOF je také možné objednat výtisk rejstříku (index print), zobrazující miniaturní obrazy jednotlivých snímků.

DRAM (Dynamic Random Access Memory)
Typ paměti. Na tomto principu funguje hlavní paměť počítače

Draw the line
Ryzí a elegantní design ‚Draw the line‘ zdůrazňuje výjimečnost televizorů BRAVIA čistými linkami, které přitahují váš pohled přesně tam, kde by měl být – na obrazovku.

DRC (Digital Reality Creation)
Funkce DRC se využitím jedinečných algoritmů vyvinutých společností Sony snaží replikovat televizní obraz s vysokým rozlišením z televizního signálu se standardním rozlišením.

DRC (Digital Reality Creation)
TV signál se standardním rozlišením se replikuje na vysoké rozlišení zdvojením počtu bodů nebo i řádek, čímž zjemňuje strukturu obrazu. (DRC - Dynamic Range Compression - též zkratka snížení dynamiky při nočním poslechu.)

DRC (Dynamic Range Compression)
Obvod pro snížení dynamiky při nočním poslechu.

DRM
Digital Radio Mondiale - světové digitální rádio - šíření rozhlasových programů v jednom z normalizovaných digitálních formátů, nosným kmitočtem je pásmo AM (do 30 MHz), tj. dnes existující DV, SV a KV vysílače. Eureka 147 - Eureka - mezinárodní sdružení vysílatelů (rádií a televizí), provozovatelů vysílacích a telekomunikačních sítí, výrobců spotřební elektroniky a výzkumných center. Toto sdružení se věnuje vývoji nových technologií a standardů pro spotřební elektronický průmysl, vývoj digitálního rozhlasu byl právě 147 projekt. Výsledek vývoje byl přijat jako celosvětový (i když především v Evropě) standard pro digitální rozhlasové vysílání - DAB. Dnes jeho roli přebírá světové DAB forum - World DAB Forum, viz také

Drop-Out
Horizontální rušivé výpadky obrazového signálu.

DS (Digital Scan); SDS (Super Digital Scan)
Technologie 100Hz TV, často využívající další pohybové komprese DDM. Funkce k odstranění efektu meziřádkového kmitání obrazu zejména u TV se 100Hz technologií, ke kterému dochází při zdvojnásobení frekvence půlsnímků z původních 50Hz. Tato technologie navíc prokládá střídavě půlsnímky A/B před jejich projekcí na stínítko obrazovky. (Viz též: „Natural Motion“).

DSD (Direct Stream Digital)
Jeden z formátů digitálního kódování signálu - audio Bitstream. Software SACD používá "DSD" jako základní záznamovou technologii, umožňující reprodukci zvuků prakticky ve shodné kvalitě, jako byl originální materiál. DSD používá vzorkovací kmitočet 2,8224 MHz přímo pro 1bitový signál. Navíc může DSD obsahovat více než 4krát větší množství informací, než je na klasickém formátu CD (PCM). DSD předznamenává vývoj nových disků s velkou kapacitou pro použití SACD.

DSF
Dynamický filtr signálu. Speciální technika filtrování v průběhu přehrávání zvyšuje ostrost obrazu (zesílení detailů obrazu u VCR) a potlačuje šum na okrajích obrazu. V kombinaci se systémem TriLogic lze dosáhnout optimální kvality obrazu.

DSO (Dynamic Sound stage Organizer)
Speciální obvod v audiotechnice pro virtuální nadzvednutí zvukového pole (to je výraz???).

DSO (Dynamický organizér zvukové scény)
Mnoho automobilů má reproduktory namontované na úrovni podlahy. Tato moderní technologie virtuálního trojrozměrného zvuku zajišťuje dojem, jako by zvuky přicházely z reproduktorů umístěných ve výši hlavy.

DSP (ADSP)
Dolby Surround Pro-Logic (Analog Device Surround Pro-Logic).

DSP (Digital Signal Processor) nebo (Digital Sound Processing)
Obecně: digitální zpracování signálu. Díky zpracování signálu pomocí digitálního procesoru je zajištěn zvláště bohatý zvuk s minimálním zkreslením. Slouží k úpravě digtálních zvukových dat, např simulovat různá prostorová ozvučení, ozvěny a jiné efekty. Kromě ekvalizace kmitočtového průběhu, přesně zpozdí zvuk k jednotlivým reproduktorům, kterých je větší množství v jednom místě (např. pod televizorem). Posluchač pak vnímá zvuk, jakoby reproduktory byly rozmístěny v kruhu kolem posluchače. Též digitální zpracování videosignálu.

DSP (Digital Sound Field Processing)
Zvuková pole – jakési zvukové koule, které vás obklopí horizontálně i vertikálně. Vytváří tak reálný prostorový pocit.

DSP (Direct Stream Digital)
Technologie, kterou používá Software SACD jako základní záznamovou technologii, zachovávající kvalitu kopie jako originálu. Používá vzorkovací kmitočet 2,8224 MHz přímo pro 1bitový signál a navíc může obsahovat 4x více informaci než je na klasickém formátu.

DTS (Digital Theatre Systems)
DTS nebo SDDS Vysoce kvalitní systémy prostorového efektu, který se používá v mnoha kinosálech. Oproti Dolby(r) Digital nebo MPEG2 je tok dat podstatně vyšší a v podmínkách domácího kina tak poskytuje nejvyšší možnou kvalitu zvuku. (Viz též: DTS ES).

DTS 96/24 (Digital Theatre Systems)
Přehrávání zvuku kvlatitním 96 kHz, 24 bit. Obyčejné DVD nahrávky jsou omezeny jen na dva kanály a existují určitá omezení i pro obrazovou složku. DVD-Video nahrané v režimu DTS 96/24 umožňuje kvalitní obrazovou i vícekanálovou reprodukci 5.1

DTS Neo (Digital Theatre Systems)
DTS Neo:6 Cinema a Neo:6 Music Surround Processing. Novější technologií systému DTS Matrix je DTS Neo. Tento systém je schopen přeměnit signál z klasických sterou zdrojů do vícekanálového 6.1 surroundového výsledku. Neo:6 Cinema je pak určen pro přehrávání filmů nahraných ve stereu, zatímco Neo:6 Music pro přehrávání hudebních stereo nahrávek

DTS-ES
Je novým vícekanálovým digitálním formátem, který byl vyvinut firmou Digital Theater Systems INC. K existujícím 5.1 přidává další separátně zaznamenaný kanál SB při zachování vyšší kvantizace, a použité vyšší vzorkovací frekvenci FZ. Vzhledem k dvěma rozdílným metodám v nahrávání signálu surround nabízí DTS-ES dva způsoby dekódování.: DTS-ES discreete 6.1 :signál SB je zaznamenán zcela samostatně DTS-ES matrix :signál SB je maticově kódován v signálech SL a SR Další režimy pak jsou: DTS NEO:6 CINEMA DTS NEO:6 MUSIC surround processing Které umožňují vytvořit signál 6.1 z běžných stereo nahrávek. Vybrané receivery rozdělují signál zadního surroundového kanálu do dvou reprosoustav SBL, SBR pro ještě lepší pokrytí prostoru. Tato konfigurace je vhodná pro poslechové místnosti 25 metrů a větší. V budoucnu se dá očekávat dekódování sedmi separátních kanálů plus subwoofer.

DTS-ES
DTS-ES (DTS Extended Surround) includes two variants, DTS-ES Matrix and DTS-ES Discrete 6.1, depending on how the sound was originally mastered and stored.[6] DTS-ES Discrete provides 6.1 discrete channels, with a discretely recorded (non-matrixed) center-surround channel; in home theater systems with a 7.1 configuration, the two rear-center speakers play in mono. DTS-ES Matrix provides 5.1 discrete channels with a matrixed center-surround audio channel. DTS-ES commonly works on a matrix system, whereby processors that are compatible with the ES codec look for and recognize "flags" built into the audio coding and "un-fold" the rear-center sound from data that would otherwise be sent to rear surround speakers. This is notated as DTS-ES 5.1. Less frequently, DTS-ES data can be encoded with a discrete sixth audio channel (the rear-center), meaning that the audio data for the sixth channel is stored separately from the other information, and is not embedded or matrixed among other channels. This is notated as DTS-ES 6.1, as the center rear is completely discrete from the other channels. ES capable processors can recognize the discrete sixth channel, and play it back if connected to the necessary speaker(s). In contrast, Dolby's competing EX codec, which also boasts a center rear channel, can only handle matrixed data and does not support a discrete sixth channel. DTS-ES is backward compatible with standard DTS setups, so non-ES equipment which does not recognize the flags or with ES enabled equipment that lack the extra speaker connections, sound plays back in 5.1 as if it were standard DTS. Only a few DVD titles have been released with DTS-ES Discrete.

DTS-ES (Digital Theatre Systems - Extended Surround)
DTS-ES je kompatibilní s běžným formátem DTS. Důraz je kladen na 360ti stupňové směrování zvuku smaximálním prostorovým dojmem. Kvůli dvěma rozdílným metodám v nahrávání signálu surround nabízí systém DTS-ES dva formáty signálu s přídomkem "Discrete 6.1" nebo "Matrix 6.1"

DTS-ES Discrete 6.1 (Digital Theatre Systems)
Obdoba DDEX. Využití separátního nahrávání všech 6.1 kanálů, včetně nového SB (Surround Back) kanálu. Kanály SR, SL a SB jsou kanály na sobě zcela nezávislé, může být lehce dosaženo stavu, kdy se zvuk rychle pohybuje mezi jednotlivými kanály a zvuk tak "objímá" místnost ze všech stran

DTS-ES Matrix 6.1 (Digital Theatre Systems)
Metoda maticového zakódování 6.1 kanálů do stereofonního signálu. Novější technologií systému DTS Matrix je DTS Neo. (Viz DTS Neo). Zpracování signálu metodou DTS Metrix umožní vyčlenění signálů (původně určených jen pro levý a pravý zadní kanál) pro zadní středový SB(Surround Back) reproduktor. Výsledný efekt je pak podobný tomu, jako by vznikl při originálním nahrávání systémem 6.1.

DTS-EX (Digital Theatre Systems)
V prostorovém ozvučení jde o rozšíření 5.1 surround efektu na 6.1, je přidán ještě zadní středový kanál zvaný SB "Surround Back", někdy označen jako SR "Surround Rear". (Obdobně viz: DTS ES.)

DTS-HD
Je zaznamenáván pouze na disky HD-DVD a BD Pro úplnost dodejme, že DTS-HD Master Audio umí bezeztrátovou kompresi a 24bit/96 kHz přehrávání zvuku s 7.1 kanály (teoreticky neomezeně kanálů) s maximálním datovým tokem 24,5/18 Mbit/s pro Blu-ray/HD DVD, přičemž je zpětně kompatibilní s původním stereo či 5.1 DTS.

DTS-HD
DTS-HD Master Audio, previously known as DTS++ and DTS-HD, supports a virtually unlimited number of surround sound channels, can downmix to 5.1 and two-channel, and can deliver audio quality at bit rates extending from DTS Digital Surround up to lossless (24-bit, 192 kHz). DTS-HD Master Audio is selected as an optional surround sound format for Blu-ray and HD DVD, where it has been limited to a maximum of 8 discrete channels. DTS-HD MA supports variable bit rates up to 24.5 Mbit/s on a Blu-ray Disc and up to 18.0 Mbit/s for HD-DVD, with 6 channel encoded at up to 192 kHz or 8 channels encoded at 96 kHz/24 bit. In case more than 6 channels are used, a "Channel Remapping" function allows for remixing the soundtrack to compensate for a different channel layout in the playback system compared to the original mix. Currently the Japanese version Pioneer BDP-LX80 supports bitstream digital output of the format along with the Samsung BD-P1400 (through a firmware update). All Blu-ray and HD DVD players can decode the DTS "core" resolution soundtrack at 1.5 Mbit/s, however. DTS-HD Master Audio and Dolby TrueHD are the only technologies that deliver compressed lossless surround sound for these new disc formats, ensuring the highest quality audio performance available in the new standards. (N.B.: DTS Coherent Acoustics coding system has been selected as mandatory audio technology for both the Blu-ray Disc (BD) and High Definition Digital Versatile Disc (HD DVD).[7])

DTS-HD High Resolution Audio
DTS-HD High Resolution Audio, like DTS-HD Master Audio, is an extension to the original DTS audio format. It delivers up to 7.1 channels of sound at 96 kHz sampling frequency and 24 bit depth resolution. DTS-HD High Resolution Audio is selected as an optional surround sound format for Blu-ray Disc and HD DVD with constant bit rates up to respectively 6.0 Mbit/s and 3.0 Mbit/s. It is supposed to be an alternative for DTS-HD Master Audio where disc space may not allow it.

DTS-Surround ES (Digital Theatre Systems Surround - Extendet Surround)
Podobně jako DTS Surround EX, navíc samostatný zadní centrální kanál. Je také zpětně kompatibilní se starším DTS 5.1. Častější označení je DTS ES.

Dual Capstan
Přesná pohonná jednotka pásku se dvěma hnacími válečky, jež umožňují lépe podávat pásku a zlepšují výkon v oblasti kolísání a kmitání.

Dual Discreet Optical Pick-up
Systém, který využívá dvou samostatných snímání: jedno pro přehrávání disku CD a jedno pro přehrávání disků DVD, osazené na jednom mechanismu. Umožňuje přesné přehrávání disků DVD Video a zvukových disků CD a odstraňuje nutnost výměny čoček, snižuje opotřebení laseru a prodlužuje jeho životnost

Dual Discrete Optical Pick-Up
Dvojité oddělené optické snímání - systém používající 2 nezávislé snímače zabudované do jednoho mechanismu. To umožňuje přesné přehrávání DVD i CD disků, přičemž dochází k eliminaci přepínání čoček, snížení zatížení laseru a prodloužení jeho životnosti.

Dual Focus Pickup
Snímání laserem při využití dvojité zaostřovací čočky, což zajišťuje velmi přesné čtení disků CD a DVD.

Dual Chanel; Dual mono
Komprimační formát. U empétrojek (viz:“MP3“) se užívají tři varianty kódování dvoukanálového zvuku: Dual Chanel, Stereo a Joint Stereo. Dual chanel, někdy zvaný dual mono, se datový tok rozdělí rovnoměrně mezi oba kanály. Stereo může datový tok rozložit na jeden či druhý kanál vždy na úkor toho druhého. Joint stereo ze součtového rozdílu obou kanálů odstraní duplicitní informace, čímž zredukuje objem dat, používá se pro kvalitní poslech u datových toků 192 kb/s

DV Gate – software VAIO
Načítá fotografie a umožňuje prohlížení videozáznamů přes zdroje DV připojené prostřednictvím konektoru i.LINK™. Načtené fotografie lze uložit v různých formátech pro další zpracování.

DV Time Code
Časový kód je automatické číslování každého jednotlivého obrazu při snímání a záznamu v sekci pomocného kódu na pásce.

DV vstup/výstup
Konektor pro domácídigit.VCR, přenáší data AV i indexy a dabing z DV (digit.videa) do DV zařízení jedním kabelem. (viz.též: „IEEE 1394 DV “).

DVB
Digital Video Broadcasting - digitální televizní vysílání - šíření televizních programů v jednom z normalizovaných digitálních formátů. DVB-T - Terrestrial - pozemské digitální televizní vysílání - šíření televizních programů v jednom z normalizovaných digitálních formátů, nosným kmitočtem je televizní IV-V pásmo (UHF), tj. dnes existující televizní kanály. DVB-S - Satelitte - satelitní digitální televizní vysílání - šíření televizních programů pomocí satelitu v jednom z normalizovaných digitálních formátů, pásmo přijímaných kmitočtů je asi 10.5 - 12.5 GHz. Pro příjem je třeba parabolická anténa, konvertor a digitální satelitní, většina programů je zakódována (potřeba placeného dekodéru). DVB-H - Handheld - digitální televizní vysílání pro mobilní přenosná zařízení. Jde o úpravu standardu DVB pro maximální zabezpečení proti chybám a nekvalitnímu příjmu, aby bylo možné přijímat signál na malém přenosném pohybujícím se zařízení, často ve výšce 1 metr nad terénem. Proti klasickému DVB-T tedy nepotřebuje žádné antény na střechách. Za tuto cenu pak bude podstatně menší užitečná šířka pásma - tj. méně programů nebo horší kvalita (velká komprese). Ale vzhledem k rozměru displeje se stejně redukuje rozlišení (počet bodů obrazu), takže výsledek je vyhovující. DVB-C - Cable - Jedná se o vysílání digitální televize po kabelových rozvodech. Stejně jako u satelitní distribuce vysilatel provozovatel na jednom nebo více kanálech tzv. digitální pakety. V současnosti funguje DVB-C například v Německu nebo ve Velké Británii, kde doplňuje nabídku analogových programů. Podobně jako u klasického DVB-T přináší i kabelový systém větší kvalitu obrazu, ale hlavně díky menší datové náročnosti možnost volby mezi větším množstvím

DVB (Digital Video Broadcasting), DVB-T (Terrestrial)
DVB - sdružení. Digitální obrazové vysílání několika programů v digitální kvalitě po jednom analogovém kanále (SFN) včetně datových služeb pomocí normy, MPEG2. DVB-T evropský standard pro pozemní terrestrické televize vytvořený sdružením DVB.

DVB-S HDTV
Pro příjem DVB-S satelitního signálu v HD je potřeba zakoupit přijímač vybavený dekoderem MPEG4 H.264. který umí HD vysílání zpracovat. Další podmínkou pro plné využití předností HDTV je digitální výstup HDMI ideální pro připojení ke špičkovým LCD TV Bravia. Ne všechny přijímače jsou jím vybaveny, některé mají pouze analogový složkový obrazový výstup YUV značený také YPbPr. Dnešní nabídka HDTV receiverů je již bohatá , aktuálně jsou na trhu např. Homecast HS-5101 CI , Homecast HS-5001 CI , Humax HD-2000 CI , Topfield TF7700 HSCI , a jejich nabídka se neustále rozšiřuje. Je tedy z čeho vybírat dle Vašich dalších požadavků na výbavu. Pouze na vysvětlenou : Přenos HDTV je možný také kompresí MPEG2, ovšem tuto využívá pouze minimum poskytovatelů vzledem k vyššímu datovému toku ( např. Promo SES Astra, CanalSat France atd ). V tomto směru vývoj směřuje k MPEG4/H.264 který využívá stále větší počet poskytovatelů - např. Premiere HD, Pro Sieben HD .....a přibývají téměř každým dnem na všech družicích. Po zakoupení přístrojů umožňujících zpracovat signál v plném vysokém rozlišení ( 1080i/p ) můžete mít obraz v uvedené kvalitě dostupný již dnes - nejen z disků Blue Ray. Pouze na okraj : V rámci testovacího vysílání multiplexu C ( ovšem DVB-T ) vysílá od 02.07.07 v HD kvalitě MPEG4/H.264 již také ČT1.

DVB-T tuner
Všechny televizory BRAVIA mají vestavěný tuner (přijímač) pro digitální pozemní vysílání (DVB-T), takže můžete sledovat analogové i digitální programy i bez doplňkového set-top-boxu.

DVD (Digital Versatile /Video/ Disk)
Všestranně použitelný nosič velikosti klasického CD, ale s daleko vyšší hustotou dat. Disk může mít záznam ve formátu MPEG 2 na obou stranách a ve dvou vrstvách (kapacita 5,9,10,17GB) doprovázený šesti až osmi kanálovým zvukem, 32 titulky a dalšími doplňkovými funkcemi. Je to universální paměťové médium (disk) s následným využitím v oblasti PC a videa, jehož prostřednictvím můžeme přehrávat ozvučené filmy nebo dokonalé audio nahrávky v prostorovém ozvučení. Označení DVD s pomlčkou a dalším přídomkem např. DVD-RAM nebo DVD-ROM anebo DVD-? (?=číslice) jsou vysvětleny jako samostatné termíny v této databázi.

DVD AUDIO
– formát s vysokým rozlišením s otevřenou architekturou, který kombinuje DVD technologii s bezdrátovou kompresí kódování dat systémem MLP (Meridian Lossless Packing). FZ je až 192 khz v režimu stereo, pro režim multichannel je 96 khz. Ovšem pozor.Vzhledem k tomu, že na většině přehrávačů, je signál ve vysokém rozlišení z důvodu COPY PROTECTION na digitálním výstupu konvertován na nižší vzorkovací frekvence (a tím se degraduje), probíhá v hi-endových sestavách dekódování už v přehrávači, a signál se transportuje do receiveru analogově 5.1, nebo 2.0, v závislosti na nahrávce.Vybrané luxusní transporty proto disponují převodníky 192 khz/24 bit.Není to ovšem jediná možnost, např. DENON uvedl nové rozhraní s názvem (jak jinak) DENON LINK, které dokáže přenést LPCM 24bit/192khz pro 2 kanály,a 96khz/24bit pro multichannel, a také DSD pro SACD.

DVD Forum
Konsorcium firem snažících se o standardizaci DVD (zavedení pořádku v různých formátech), ovšem podporující pouze své výrobky DVD-R/RW. (Viz též: "DVD+RW Alliance").

DVD VIDEO
(tedy klasicky lisované) disponuje v normě PAL rozlišením 480i/p. Zde již to začíná být komplikovanější, protože se ve způsobu zpracování signálu jedná o digitální technologii, a objevuje se často používaná, málokdy však pochopená přípona p.- tedy PROGRESSIVE. Pokud odhlédneme od problematiky vlastního snímání obrazu v kameře, kde je vše ještě komplikovanější (režimy FILM a VIDEO), je pro nás důležité, že režim PROGRESSIVE promítá KAŽDÉ OBRAZOVÉ POLÍČKO V PLNÉM ROZLIŠENÍ. Na rozdíl tedy od režimu INTERLACED, kdy se promítají po sobě jdoucí půlsnímky s polovičním rozlišením, a (protože se pohybují) také částečně rozdílným obsahem.To je jednou z příčin nepřesného zobrazení u moderních panelů typu DLP, Plasma atd.V našem případě tedy LCD v provedení SPVA. Přestože DVD Forum zpřístupnilo neprokládané snímkování pro PAL relativně nedávno, prošlo díky rychlému uvádění příslušných procesorů bouřlivým vývojem. Primární detekce PROGRESSIVE je v proměnné PROGRESSIVE SCAN FLAG identifikovatelná již z disku. Ovšem pozor! Jakkoli je tato problematika záležitostí softwaru a vlastního processingu přehrávače/rekordéru,je dostupná pouze na úrovni YCbCr ( YPbPr , YUV) označované jako komponent out. Zde se vede odděleně jasová složka Y,a složky rozdílové B-Y(U) a R-Y(V). Tedy modrá minus jas a červená minus jas.

DVD+RW Alliance
Konkurenční skupina výrobců disků DVD+RW, snažící se o zavedení tohoto formátu jako standardu: (Viz též: "DVD Forum".

DVD-10 (Digital Versatile /Video/ Disk)
DVD s oboustranným záznamem v jedné vrstvě s kapacitou 9,4 GB.

DVD-18 (Digital Versatile /Video/ Disk)
DVD s oboustranným záznamem ve dvou vrstvách s kapacitou 17,08 GB.

DVD-5 (Digital Versatile /Video/ Disk)
DVD disk se záznamem pouze na jedné straně a v jedné vrstvě, což skýtá maximální kapacitu 4,7GB (zhruba 135 minut videa při datovém toku 6Mb/s).

DVD-9 (Digital Versatile /Video/ Disk)
DVD se záznamem na jedné straně ve dvou vrstvách s kapacitou 8,54 GB

DVD-Audio (Digital Versatile Disk - Audio)
DVD-Audio nabízí podstatně vyšší kvalitu, než doposud používané CD. To vše s přispěním vyšších vzorkovacích frekvencí. DVD-Audio může být podle specifikace buď PCM (pulzně kódovaná modulace) 24 bity/192 kHz, 2 kanály, nebo 24 bity/96 kHz a 6 kanálů opět v digitální kvalitě.

DVD-Multi (Digital Versatile /Video/ Disk - Multi)
Nový formát DVD jež prosazuje skupina výrobců, konsorcium "DVD Forum". Slovo Multi předpovídá, že se jedná o víceúčelový formát, který by byl kompatibilní s většinou současných formátů.

DVD-RAM (Digital Versatile /Video/ Disk - Random Acces Memory)
Přepisovatelný formát DVD jehož největší předností je Random Acces přístup umožňující nelineární zápis dat (jako je tomu na pevném diksu počítače). Výhoda je v komfortnějším přístupu k datům. Tato média bývají vsazeno do obalů (cartridge), takže je nelze zasunout do běžných mechanik přehrávačů.

DVD-ROM (Digital Versatile /Video/ Disk - Read Only Memory)
DVD disk s běžnými počítačovými daty určený pouze ke čtení. (Rozuměj ! Z nahrávatelného disku se stane ROM v momentě, kdy jej po ukončení nahrávání uzavřeš proti dalšímu zápisu).

DVI ( DVI-D; DVI-I )
Nové video rozhraní (výstup), stávající se standardem, který byl původně vyvinut pro digitální propojení grafických karet počítačů a LCD panelů. Zajišťuje přenos analogových i digitálních signálů. Nyní využití i v HDTV a jiné videotechnice.

DXP (Digital eXtended Processor)
Systém zpracování digitálních fotografií, poskytující ještě větší dynamický rozsah a zachovávající detaily v jasně osvětlených i stíněných částech obrazu. Se 16 384 úrovněmi jasu poskytuje 14bitový převodník DXP čtyřnásobné zvýšení oproti 12bitovým systémům a rovněž nabízí vylepšenou hloubku a realističtější digitální obrazy.

Dynamic Channel Index
Při zvolení funkce Dynamic Channel Index se aktuálně sledovaný program přesune do středu obrazovky a je obklopen dvanácti menšími obrazy z dalších kanálů. Ty se pak po řadě aktualizují (jeden za sekundu). Poté lze zvolit upřednostňovaný kanál pomocí dálkového ovladače typu joystick.

Dynamická funkce PAP (Picture and Picture)
Je možné kombinovat dva různé zdroje televizního vysílání a zobrazit je vedle sebe na stejné obrazovce. Velikost obrazu je plynule nastavitelná. Velikost obrazu vpravo je v opačných proporcích než obraz vlevo. Zvuk zleva je slyšet z reproduktorů televizoru, zvuk zprava vychází ze zásuvky pro sluchátka.

Dynamická funkce PAT (Picture and Text)
Zobrazuje teletext na levé straně obrazovky; obraz (jehož velikost je nastavitelná) se přitom zobrazuje na pravé straně. Text může pocházet z jiného kanálu, než ze kterého pochází obraz.

Dynamická kontrola obrazu
Obvod Dynamic Focus (dynamické zaostření) zajišťuje čistý a svěží obraz s ostrým zaostřením na celé ploše obrazovky. Pokročilý elektronický obvod upravuje poloměr paprskového bodu tak, aby byl zajištěn i pravdivý tvar obrazu, až do rohů a samotných okrajů obrazovky.

Dynamický kontrast
Udává poměr nejtmavších a nejsvětlejších barev, které je televizor BRAVIA schopen reprodukovat. Čím vyšší je rozsah, tím lepší je kontrast.

Dynamický obraz a obraz
Je možné kombinovat dva různé televizní signály a zobrazit je vedle sebe na jedné obrazovce. Velikost obrazu lze plynule nastavit od malé po velkou. Velikost pravého obrazu se proporčně mění v závislosti na levém obrazu. Zvuk z většího obrazu (z levého, jsou-li oba stejné) bude slyšet z reproduktorů.. Zvuk z pravého obrazu je možné poslouchat přes sluchátka.